Jules Van de Weyer
Maart 2023
Na een periode van olieverf en aquarel, ben ik vooral creatief bezig met tekeningen in houtskool,
met daarbij, al of niet een kleuraccent!
Als kunstenaar mag ik mezelf omschrijven als een aanhouder.
Mijn totaal pakket kunst, is gegroeid vanuit een niet aflatende inzet om steeds goede resultaten te bereiken.
Als autodidact begonnen, later geschoold door meerdere academische opleidingen, o.a. schilder- en tekenkunst.
Vooral door deze laatste, hou ik rekening met compositie, kleur, opbouw, en alle andere elementen, ook het buikgevoel. Met mijn eigen gemaakte technieken ben ik er in geslaagd, om kunstwerken te creëren die velen bekoren.
Mijn werken zijn realistisch te noemen, een levensbehoefte en een uitingsvorm van gevoelens, losgemaakt bij het zien van mens, dier en natuur.
In mijn werken wil ik hun kracht en schoonheid laten zien, door deze zo af te beelden, dat dit de toeschouwer aangrijpt, verleidt, verwondert, en een onuitwisbare indruk achterlaat. Als mijn werken al een verhaal te vertellen hebben, is het dat welke zij zelf, op de aanschouwer ervan, overbrengen. Wie goed kijkt naar mijn werk, ziet warmte, inleving, en aandacht voor menselijkheid, vertaald op een stuk papier, … met HOUTSKOOL!
De structuur van het werk, het gebruikte kleuraccent, de details, of, juist het vaag blijven, zijn een voorstelling van de gevoelens, die op dat moment een rol spelen. Het geheel van de tekening zegt in één beeld welk gevoel dit oproept!
Als ik een goed portret wil tekenen, moet ik de inwendige wereld van die persoon kunnen overbrengen. Welke gedachten komen er in me op terwijl ik voor mijn ezel sta.
Je moet van mensen houden, je moet geïnteresseerd zijn in hen, en hun leven, sterker nog, er moet een goede band gecreëerd worden. In een goed portret is het voor negentig procent tekenwerk, en de rest is vaardigheid
(sommige spreken over talent).
Een goed portret, dat zijn enkele tientallen uren.
Het is niet nodig om elk detail uit te tekenen, sommige kunnen weg gelaten worden. Een goede hand-oog coördinatie, is een belangrijk hulpmiddel in het tot stand brengen. Licht en schaduw bepalen alles.
De ogen zijn het belangrijkste, en daarom zijn ze ook mijn eerste werkpunt van het portret. Een beetje tact en stijl mag er ook bij zijn. Alle mensen zijn mooi, op hun eigenste manier.
De perfectie in een portret is onhaalbaar, ik ben ook geen tovenaar.
Het belangrijkste is voor mij het weergeven van het “Leven”.
Hopelijk herkenbaar aan mijn eigen stijl!
“Rijk ben ik er nooit mee geworden, wel … BLIJ en GELUKKIG!!!”
met daarbij, al of niet een kleuraccent!
Als kunstenaar mag ik mezelf omschrijven als een aanhouder.
Mijn totaal pakket kunst, is gegroeid vanuit een niet aflatende inzet om steeds goede resultaten te bereiken.
Als autodidact begonnen, later geschoold door meerdere academische opleidingen, o.a. schilder- en tekenkunst.
Vooral door deze laatste, hou ik rekening met compositie, kleur, opbouw, en alle andere elementen, ook het buikgevoel. Met mijn eigen gemaakte technieken ben ik er in geslaagd, om kunstwerken te creëren die velen bekoren.
Mijn werken zijn realistisch te noemen, een levensbehoefte en een uitingsvorm van gevoelens, losgemaakt bij het zien van mens, dier en natuur.
In mijn werken wil ik hun kracht en schoonheid laten zien, door deze zo af te beelden, dat dit de toeschouwer aangrijpt, verleidt, verwondert, en een onuitwisbare indruk achterlaat. Als mijn werken al een verhaal te vertellen hebben, is het dat welke zij zelf, op de aanschouwer ervan, overbrengen. Wie goed kijkt naar mijn werk, ziet warmte, inleving, en aandacht voor menselijkheid, vertaald op een stuk papier, … met HOUTSKOOL!
De structuur van het werk, het gebruikte kleuraccent, de details, of, juist het vaag blijven, zijn een voorstelling van de gevoelens, die op dat moment een rol spelen. Het geheel van de tekening zegt in één beeld welk gevoel dit oproept!
Als ik een goed portret wil tekenen, moet ik de inwendige wereld van die persoon kunnen overbrengen. Welke gedachten komen er in me op terwijl ik voor mijn ezel sta.
Je moet van mensen houden, je moet geïnteresseerd zijn in hen, en hun leven, sterker nog, er moet een goede band gecreëerd worden. In een goed portret is het voor negentig procent tekenwerk, en de rest is vaardigheid
(sommige spreken over talent).
Een goed portret, dat zijn enkele tientallen uren.
Het is niet nodig om elk detail uit te tekenen, sommige kunnen weg gelaten worden. Een goede hand-oog coördinatie, is een belangrijk hulpmiddel in het tot stand brengen. Licht en schaduw bepalen alles.
De ogen zijn het belangrijkste, en daarom zijn ze ook mijn eerste werkpunt van het portret. Een beetje tact en stijl mag er ook bij zijn. Alle mensen zijn mooi, op hun eigenste manier.
De perfectie in een portret is onhaalbaar, ik ben ook geen tovenaar.
Het belangrijkste is voor mij het weergeven van het “Leven”.
Hopelijk herkenbaar aan mijn eigen stijl!
“Rijk ben ik er nooit mee geworden, wel … BLIJ en GELUKKIG!!!”