An Van der Slagmolen
Mei 2022
Ik herinner me nog steeds toen mijn moeder telkens in de herfst haar schildergerief boven haalde. Schilderen was voor haar een dankbaar tijdverdrijf in de winterse maanden. Zij schilderde met olieverf en was dikwijls in gedachten verzonken om de mooie postkaarttaferelen op doek te zetten. Jammer genoeg is ze jong gestorven en is die tijd nu een verre, maar mooie herinnering.
Op een bepaald moment wou ik dit ook eens proberen en kocht ik wat acrylverfjes, een canvas en wat penselen. Waarom met acryl en niet met olieverf? Ik wou niet gelimiteerd zijn in het combineren van materialen. Het was niet perfect, maar toch was ik tevreden over mijn eerste werkje en weldra kwam er een tweede, derde, … en was ik vertrokken als een trein. Weldra combineerde ik mijn acrylverf met schelpen, potpourri, mos, klei, modeleerpasta, steentjes, zand en samenraapsels van wat ik vond op het strand, … Liefst werk ik met felle kleuren en wat reliëf, vooral figuratief.
Weldra wou ik uittesten hoe het was om te werken met andere materialen en heb ik lessen gevolgd in keramiek en beeldhouwen in de kunstacademie in Oostende. Ook fotografie kon me boeien. Ik was door zoveel dingen geboeid, dat ik nauwelijks kon kiezen. En zonder dat ik het goed door had, waren mijn avonden of zaterdagen veelal gevuld met cursussen zoals voor coach in beeldende therapie, die me ongelooflijk veel inspiratie bezorgde in een iets wat mindere tijd. Verder was ik ook geboeid in de natuur en alternatieve geneeskunde. Zoals zovelen, oneindig veel ideeën, maar beperkt in tijd.
Op een bepaald moment wou ik dit ook eens proberen en kocht ik wat acrylverfjes, een canvas en wat penselen. Waarom met acryl en niet met olieverf? Ik wou niet gelimiteerd zijn in het combineren van materialen. Het was niet perfect, maar toch was ik tevreden over mijn eerste werkje en weldra kwam er een tweede, derde, … en was ik vertrokken als een trein. Weldra combineerde ik mijn acrylverf met schelpen, potpourri, mos, klei, modeleerpasta, steentjes, zand en samenraapsels van wat ik vond op het strand, … Liefst werk ik met felle kleuren en wat reliëf, vooral figuratief.
Weldra wou ik uittesten hoe het was om te werken met andere materialen en heb ik lessen gevolgd in keramiek en beeldhouwen in de kunstacademie in Oostende. Ook fotografie kon me boeien. Ik was door zoveel dingen geboeid, dat ik nauwelijks kon kiezen. En zonder dat ik het goed door had, waren mijn avonden of zaterdagen veelal gevuld met cursussen zoals voor coach in beeldende therapie, die me ongelooflijk veel inspiratie bezorgde in een iets wat mindere tijd. Verder was ik ook geboeid in de natuur en alternatieve geneeskunde. Zoals zovelen, oneindig veel ideeën, maar beperkt in tijd.
Met verbeelding kom je oneindig ver… en experimenteren hoort daarbij. Ik volg niet zomaar de gekende klassieke technieken op, maar durf wel wat dingen uit. Zo ben ik bijvoorbeeld eens aan de slag gegaan met een 3D pen. Weldra ontwikkelde ik mijn eigen techniek, combineerde het, … Kortom, dikwijls stel ik de vraag aan mezelf: “Hoe zou dit zijn als ik dat nu zo zou maken, of wat zou het resultaat zijn als ik met dit of een ander materiaal zou combineren?” Of hoe zou ik dat kunnen presenteren of welke belichting lijkt het beste? Zo ben ik in de ban geraakt met het werken van materialen die speciale effecten geven met een UV-lamp of materialen in “glow in the dark”. Deze materialen geven me de mogelijkheid om dingen te scheppen zoals ik me kan voorstellen zoals in “Alice in het wonderland”, mijn eigen fantasiewereld. Dit geeft me de drijfveer om verder dingen te ontdekken en nieuwe dingen uit te proberen. Het kind in mezelf blijft daarmee wakker.
Een kort weetje over het materiaal die gebruikt wordt bij de 3D pen: dit wordt PLA (Polylactic acid of in het Nederlands melkzuur) filament genoemd en het melkzuur wordt gemaakt van zetmeelrijke planten, zoals maïs, suikerbiet, graan of suikerriet. Het wordt dus gewonnen uit biologische bronnen en is ook biologisch afbreekbaar, m.a.w. het heeft dus een kleine ecologische footprint.
Verder kan ik ook vertellen dat ik durf herbruikbare materialen te gebruiken in mijn werken, zoals in “plastic bodies” een werkje met enkel en alleen verpakkingsmaterialen, in combinatie met de 3D pen. Het werk geeft ook een boodschap mee over plastiekafval die in de zee terecht komt, gekend als de “plastic soup”.
Ondertussen heb ik al een ruime verzameling aan werken, elk heeft zijn weg afgelegd. Van het ene, komt het andere, actie en reactie, cohesie en adhesie, oorzaak en gevolg, … Sommigen met een verhaal of boodschap, jarenlang oefenen en experimenteren, passie en woeste arbeid, blijdschap en trots, iets met een ziel, een stukje van mijn leven….
An Van der Slagmolen
Een kort weetje over het materiaal die gebruikt wordt bij de 3D pen: dit wordt PLA (Polylactic acid of in het Nederlands melkzuur) filament genoemd en het melkzuur wordt gemaakt van zetmeelrijke planten, zoals maïs, suikerbiet, graan of suikerriet. Het wordt dus gewonnen uit biologische bronnen en is ook biologisch afbreekbaar, m.a.w. het heeft dus een kleine ecologische footprint.
Verder kan ik ook vertellen dat ik durf herbruikbare materialen te gebruiken in mijn werken, zoals in “plastic bodies” een werkje met enkel en alleen verpakkingsmaterialen, in combinatie met de 3D pen. Het werk geeft ook een boodschap mee over plastiekafval die in de zee terecht komt, gekend als de “plastic soup”.
Ondertussen heb ik al een ruime verzameling aan werken, elk heeft zijn weg afgelegd. Van het ene, komt het andere, actie en reactie, cohesie en adhesie, oorzaak en gevolg, … Sommigen met een verhaal of boodschap, jarenlang oefenen en experimenteren, passie en woeste arbeid, blijdschap en trots, iets met een ziel, een stukje van mijn leven….
An Van der Slagmolen