Henk Korthuys
Februari 2023
Ik ben nooit opgevoed met kunst, maar mijn opleiding tot tuinarchitect oefende mij in 3D denken.
Zo kon ik wanneer ik mijn ogen sloot door een tuin wandelen die niet bestond, maar die ik aan het uittekenen was.
Wanneer ik besloot, 35 jaar geleden, een schilderij te gaan kopen, kwam ik in contact met de kunstenaar en zijn wereld.
Een wereld die me wel beviel.
Ik opteerde voor de beeldhouwkunst, het 3D denken maar dan in steen.
Nu zie ik beelden i.p.v. tuinen wanneer ik mijn ogen sluit.
Graag werk ik met thema’s, gedurende bepaalde periodes.
Zo kon ik wanneer ik mijn ogen sloot door een tuin wandelen die niet bestond, maar die ik aan het uittekenen was.
Wanneer ik besloot, 35 jaar geleden, een schilderij te gaan kopen, kwam ik in contact met de kunstenaar en zijn wereld.
Een wereld die me wel beviel.
Ik opteerde voor de beeldhouwkunst, het 3D denken maar dan in steen.
Nu zie ik beelden i.p.v. tuinen wanneer ik mijn ogen sluit.
Graag werk ik met thema’s, gedurende bepaalde periodes.
Vrouwenbillen
Ooit begonnen met ‘Vrouwenbillen'. Uit mijn fantasie of naar model.
Cho Fa's
Gebaseerd op de gestileerde Garuda-achtige vogelfiguren die op de daken staan van tempels in Zuidoost-Azië.
Poorten
Geïnspireerd door een reis naar Marokko kwamen daarna de ‘Poorten’ en die keren nog regelmatig terug in mijn werk.
Alsof ik daar nog niet klaar mee ben.
Alsof ik daar nog niet klaar mee ben.
Abstracte beweging, verstilde beweging en oudste beweging
Rond mijn verhuizing naar België, het thema ‘Beweging’ en toen ‘Privacy en Identiteit’ met barcodes en vingerafdrukken.
Privacy en identiteit
Fragmenten
Mijn laatste thema is ‘Fragmenten’, na een reis door de Gobiwoestijn in Mongolië.